Close
 
Close

B&G Hekwerk beveiligt terrein rond Antwerpse Kattendijksluis

"We willen voorkomen dat nieuwsgierige voorbijgangers in het wKattendijksluis1ater vallen"

Het is niet vreemd dat Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel en Waterwegen & Zeekanaal NV bij B&G Hekwerk uitkwamen toen ze een nieuwe omheining zochten voor de gerenoveerde Kattendijksluis. De specialist in terreinbeveiliging uit Mechelen heeft de afgelopen jaren ruime ervaring opgedaan met het omheinen van sluizen in de Antwerpse haven. B&G verzorgde eerder al de terreinbeveiliging van vijf zeesluizen en was ook betrokken bij de renovatie van de Van Cauwelaertsluis.

De Kattendijksluis is met zijn 150 jaar de oudste nog bestaande sluis in Antwerpen. Ze verbindt de Schelde met het Kattendijkdok en achterliggende dokken. Eind jaren negentig leek het einde verhaal voor de sluis toen ze buiten gebruik werd gesteld en werd afgesloten met een kofferdam. Maar de sluis kreeg een tweede kans dankzij de opwaardering van de naastgelegen wijk het Eilandje en de vraag naar een betere bereikbaarheid van de jachthaven in het Willemsdok voor de pleziervaart. In september van dit jaar werd de sluis, na ruim twee jaar renoveren, weer in gebruik genomen.

Renovatie
De renovatie vond plaats in het kader van het Masterplan 2020. Met dit project wil de Vlaamse regering de leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid in de Antwerpse regio verbeteren. In het plan is bijzondere aandacht voor duurzame verkeersoplossingen zoals scheepvaart. De Kattendijksluis is een van drie sluizen die een opknapbeurt hebben gehad.

Tijdens de renovatie werden onder andere de sluiswachtershuisjes opgeknapt, de Kattendijkbrug afgebroken en vervangen door een rolbrug en kreeg de sluis nieuwe sluisdeuren. Ook werd de directe omgeving van de sluis, van het Kattendijkdok tot en met de rolbrug, door B&G Hekwerk omheind met zo'n 650 meter gaashekwerk. Het terrein is toegankelijk gemaakt door toepassing van 4 A-Liner schuifpoorten van 10 meter breed en 4 draaipoortjes van 1 meter.

Gevaarlijk
Die omheining is nodig omdat de omgeving van de Kattendijksluis ingericht is als wandelzone. "We willen voorkomen dat nieuwsgierige voorbijgangers de sluis te dicht naderen en in het water vallen", vertelt Koen van Schel. Hij is projectleider van aannemersconsortium THV Roegiers/Depret - Victor Buyck Steel Construction - Egemin en verantwoordelijk voor de uitvoering van de renovatie. "Vooral tijdens het 'sassen', als er met trossen wordt aangemeerd, kan het voor toeschouwers gevaarlijk zijn."

'Stadsgrijs'
Het hekwerk staat op ongeveer 15 meter van de rand van de sluis. Volgens Van Schel omdat er tussen de bolders en het hekwerk voldoende ruimte moet zijn voor de hulpdiensten. Om esthetische redenen is gekozen voor hekwerk van 1,50 meter hoog. "Dat moet voldoende zijn als afscherming zonder dat het intimiderend oogt", vertelt de projectleider. "Het is tenslotte een plezier- en passagiervaartsluis."

Voor de afwerking van de omheining is gekozen voor 'stadsgrijs', de kleur die Antwerpen standaard gebruikt voor al zijn stadsmeubilair. "Voor B&G is die kleur geen probleem", vertelt Eric Morel, accountmanager bij B&G. "Het is dan wel geen standaard RAL-kleur, maar we kunnen dat technisch realiseren. Dat hebben we bij eerdere opdrachten laten zien." Die ervaring zal volgens Koen van Schel zeker hebben meegespeeld bij de keuze voor B&G. "Daarnaast was de juiste prijs erg belangrijk", legt hij uit. "Zeker in het huidige economische klimaat."

Samenwerking
Over de samenwerking met B&G is Koen van Schel positief. Hij verwacht van een onderaannemer drie zaken: "De prijs moet kloppen, de service moet goed zijn en ze moeten afspraken nakomen." Tijdens het werk aan de Kattendijksluis had hij op B&G niets aan te merken. Van Schel: "Alles verliep zoals gepland."

Kattendijksluis2 Kattendijksluis3

B&G | Beveiliging begint buiten

Wayenborgstraat 11
2800 Mechelen

Tel.: 015 202 400
Fax: 015 206 200