Close
 
Close

B&G levert al 10 jaar buitenbeveiliging aan transportbedrijf GVT

"We zijn een open boek voor elkaar"Versteijnen1

"Een betrouwbaar specialist op het gebied van buitenbeveiliging, met kennis en ervaring in de transportsector." Zo omschrijft Dennis Vogels, van Van Heijst & Vogels Bouwmanagement, B&G Hekwerk. Hij kan het weten. In zijn rol als vaste bouwmanager bij het Tilburgse transportbedrijf GVT werkt hij al tien jaar samen met B&G. Dit jaar vroeg Vogels hen de buitenbeveiliging te realiseren bij twee nieuwe uitbreidingen van GVT in Tilburg.

GVT is een transportbedrijf uit Tilburg dat zich toelegt op goederenvervoer via weg, water en rail. In 2011 breiden ze hun activiteiten in Tilburg uit met een tweede railterminal van 2,3 hectare en een tweede logistiek centrum van 16.700 m2, met een kantoor van 1.000 m2 op een totaal bouwterrein van 35.000 m2. Bij beide complexen wordt een breed pakket aan beveiligingsoplossingen van B&G toegepast.

Omheining
"Wij doen de complete bouwontzorging voor GVT", vertelt Dennis Vogels."Van ontwerp tot realisatie en ingebruikname. Alles behalve het bouwen zelf." In zijn kantoor vertelt hij aan de hand van plattegronden en 'artist's impressions' hoe hij ervoor zorgt dat de terreinen van GVT alleen toegankelijk zijn voor geautoriseerd verkeer.

Hij begint met het hekwerk. "De terreinen worden omheind met drie verschillende soorten hekwerk van 2,40 meter hoog", vertelt Vogels. "Op de zichtlocaties kozen we voor spijlenhekwerk met een zwarte coating. Dit type hekwerk biedt een stevige afscherming ten opzichte van het openbaar gebied en oogt ook fraaier dan bijvoorbeeld gaashekwerk."

Daar waar het terrein grenst aan de buurpercelen van Fuji kan volgens Vogels wel volstaan worden met gaashekwerk. "De buren hebben hun terrein zelf ook zeer goed beveiligd", licht hij toe. Omdat bij de nieuwe Railterminal goed beveiligde buren ontbreken, laat hij dat terrein afzetten met ruim 1800 meter draadmathekwerk. "Kwalitatief is dat net zo degelijk is als spijlenhekwerk", verklaart Vogels zijn keuze voor de minder luxe variant. "Maar esthetiek is op die locatie van ondergeschikt belang."

Toegang
De terreinen worden toegankelijk gemaakt met verschillende soorten poorten, tourniquets en zuilen van B&G. Met twee Kaba-tourniquets, waarvan B&G exclusief dealer is, wordt het personenverkeer geregeld van en naar de nieuwe parkeerplaatsen voor trucks en personeel. Het vrachtverkeer bereikt het binnenterrein via SpeedLiners. Dankzij deze zeer snelle schuifpoorten van B&G kunnen vrachtwagens het terrein snel op en af en staat de poort nooit langer open dan absoluut nodig is.

De toegang tot de terreinen wordt geregeld met behulp van het eveneens door B&G geleverde toegangscontrolesysteem. Vogels: "Dat is ook al in gebruik in de andere vestigingen van GVT. Omdat het comfortabel is om met één systeem de complete toegangscontrole van alle vestigingen te regelen, hebben we het hier ook toegepast."

Om te voorkomen dat er geen ongewenste personen door of over het hekwerk heen het terrein betreden, is de hele omheining, inclusief poorten, voorzien van PulseGuard van B&G. De over de volledige hoogte en lengte aangebrachte spanningsdraden schrikken inbrekers af door bij aanraking een kortstondig schokeffect te veroorzaken. Het systeem slaat zelf alarm als er met de draden geknoeid wordt.

Samenwerking
Van Heijst & Vogels Bouwmanagement en B&G Hekwerk werken al tien jaar samen voor opdrachtgever GVT. Volgens Vogels komt dat onder andere omdat de prijs en kwaliteit van de producten goed in de markt liggen. "Daarop zijn ze ooit uitgekozen en dat speelt nog steeds mee", zegt Vogels. Wat B&G onderscheidt, is volgens hem de bereidheid om al in de ontwerpfase mee te denken. Hij geeft een voorbeeld: "Voor de toegang tot de terreinen tekende ik in eerste instantie een combinatie van schuifpoorten en slagbomen. B&G adviseerde de SpeedLiner die zowel uit financieel als beveiligingsoogpunt meer geschikt is."

Ook de snelheid waarmee het project moet worden gerealiseerd, speelt mee bij de keuze voor B&G. "De nieuwe locaties moeten binnen 5 maanden operationeel zijn", vertelt Vogels. "Normaal staat daar 12 maanden voor. We weten dat B&G de nodige montageploegen achter de hand heeft, waardoor ze de gewenste snelheid kunnen garanderen."

Ook is het volgens de bouwmanager prettig om terug te kunnen vallen op een vertrouwde partner. "De kwaliteit is geborgd en we weten wat we van elkaar kunnen verwachten", vindt Vogels. "Doordat we al tien jaar samenwerken zijn we een open boek voor elkaar."

Versteijnen2 Versteijnen3

B&G | Beveiliging begint buiten

Wayenborgstraat 11
2800 Mechelen

Tel.: 015 202 400
Fax: 015 206 200